Psychologiczne aspekty zaburzeń mowy po udarze mózgu – jak radzić sobie z frustracją i stresem?
Udar mózgu, bez względu na jego rodzaj, najczęściej niesie ze sobą poważne konsekwencje neurologiczne, z których częstą, a przy tym mocno frustrującą chorych jest afazja, czyli zaburzenie mowy. Dla wielu pacjentów utrata możliwości swobodnego porozumiewania się to nie tylko problem praktyczny, ale przede wszystkim emocjonalny, związany z poczuciem izolacji, bezsilności, wstydu czy gniewu, które potrafią mocno wpływać na jakość życia. Właśnie dlatego równie ważna jak logopedyczna rehabilitacja mowy po udarze mózgu, jest opieka psychologiczna oraz wsparcie emocjonalne ze strony najbliższych.
Co się dzieje z mową po udarze?
Mowa jest podstawowym narzędziem komunikacji, ale również stanowi element ludzkiej tożsamości. Zatem gdy pojawia się afazja po udarze mózgu, pacjenci często czują się bezradni, wiedząc co chcą powiedzieć, a jednocześnie nie będąc w stanie tego wyrazić. To doświadczenie powoduje złość i frustrację skierowane na własną osobę, na sytuację, w jakiej znalazł się pacjent, jak również niejednokrotnie na otoczenie. Pojawia się także wstyd, a to pociąga za sobą wycofanie społeczne, ponieważ pacjenci unikają rozmów, bojąc się pomyłek czy niezrozumienia. Zaburzeniu mowy po udarze mózgu towarzyszy także obniżenie poczucia własnej wartości, ponieważ możliwość komunikacji jest kluczowa w relacjach osobistych, jak i zawodowych. Z czasem może też dojść do pojawienia się lęku i depresji, szczególnie jeśli pacjenci oczekują szybkich efektów rehabilitacji, a ta jest żmudna i wymaga dużo cierpliwości.
Jak radzić sobie z emocjonalnymi skutkami zaburzeń mowy?
Emocjonalne skutki zaburzeń mowy po udarze mózgu są tak samo trudne, jak kwestie logopedyczne. Pierwszym krokiem do stawienia czoła temu problemowi jest akceptacja swoich emocji. Naturalnym jest doświadczanie po udarze mózgu różnych emocji, których nie należy tłumić czy lekceważyć. Aby pacjent był w stanie zaakceptować swoją sytuację pod względem emocjonalnym, powinien rozmawiać o swoich uczuciach z bliskimi, a także korzystać z terapii psychologicznej i grup wsparcia.
Droga do pełnego sukcesu w odzyskaniu sprawności komunikacyjnej jest złożona z wielu małych kroków, a każdy z nich ma wielkie znaczenie dla procesu rehabilitacji. Utrzymanie motywacji i wiary we własne możliwości pomaga budować poczucie sprawczości.
Ważną kwestią w całym procesie rekonwalescencji po udarze mózgu jest wsparcie bliskich, ponieważ to rodzina i przyjaciele odgrywają najistotniejszą rolę w odbudowie poczucia bezpieczeństwa pacjenta dotkniętego afazją po udarze mózgu. Ich cierpliwość, zrozumienie i aktywne uczestnictwo w rehabilitacji mowy mają ogromne znaczenie.
Codzienna praca nad przywróceniem bądź poprawą mowy po udarze mózgu może być wyczerpująca, dlatego warto wdrożyć techniki radzenia sobie ze stresem i sposoby relaksacji. Napięcie zredukują ćwiczenia oddechowe, medytacja czy mindfulness czyli trening uważności, aktywność fizyczna dostosowana do stanu zdrowia czy zajęcia arteterapeutyczne, czyli związane ze sztuką.
Również dobrym wsparciem emocjonalnym dla pacjenta będzie współpraca specjalistów na zasadzie interdyscyplinarnej – psychologa, neurologopedy, terapeuty zajęciowego i lekarza prowadzącego, ponieważ całościowe podejście do pacjenta i jego problemów po udarze mózgu zwiększa skuteczność terapii i poprawia samopoczucie pacjenta.
Warto więc pamiętać, że afazja jako zaburzenie mowy poudarowe nie jest wyrokiem i chociaż stanowi jeden z najtrudniejszych jego skutków, to nie oznacza końca komunikacji ze światem. Dzięki odpowiedniemu wsparciu – zarówno terapeutycznemu, jak i emocjonalnemu – wielu pacjentów odzyskuje zdolność porozumiewania się na satysfakcjonującym poziomie. Najważniejsze to pamiętać, że proces leczenia jest długotrwały i wymaga akceptacji, cierpliwości i pozytywnego nastawienia, które mogą zdziałać bardzo dużo w drodze do poprawy mowy.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Adam Wisnik Osrodek Comfort life spełnił moje oczekiwania. Przyjechałem tu po endoprotezie biodra. Po 15 dniach wyszedłem bez kul na własnych nogach. Super opieka profesjionalna ekipa rechabilitujaca co nowoczesny sprzęt. Naprawde gorąca polecam Milena Magiera Wspaniala opieka, wspaniali ludzie z sercem, Tata PO rozleglym udarze stracil wladnosc prawej strony ciala, przebywal 4tyg, sa ogromne postepy, chodzi,chociaz podpiera sie lewa reka ale jest w stanie ustac o wlasnych silach, mowi wyrazniej, z mala pomocna ale moze zalatwic potrzeby fizjologiczne jestem przeogromnie wdzieczna calemu personelowi, super pielegniarki, 24/7 kontakt, super lekarze, no I Pani Ewelina, wspaniala osoba, jest kierownikiem oddzialu, byla dostepna nawet Po godzinach pracy, ogromnie dziekuje z calego serca ❤️I bardzo polecam Zupa Ogorek Bardzo profesjonalna i miła obsługa, skuteczne rehabilitacje i profesjonalny sprzęt. Super!!! Urszula Kobus Rehabilitacji i Pesonel Super Dziękuję i Pozdrawiam Piotr Kosmala Polecam, doskonali profesjonaliści. Jolanta Gugała Właśnie kończę 4 tygodniowy turnus rehabilitacyjny - choruje na SLA. Jestem zachwycona praca zespołu fizjoterapeutów pod kierownictwem Pani Eweliny Mordak. Świetnie pracują, wszyscy pacjenci są zaopiekowani, nie ma przestojów w ćwiczeniach. Byłam w wielu ośrodkach i nigdzie nie spotkałam się z takim profesjonalizmem w rehabilitacji jak tu. Gratuluję i wszystkim życzę wszystkiego najlepszego - oby tak dalej. Jolanta Gugała Damian Tępowski Bliska mi osoba korzystała z rehabilitacji w tym ośrodku i była bardzo zadowolona. Profesjonalna opieka, miła atmosfera i skuteczna terapia sprawiły, że szybko zauważyła poprawę. Serdecznie polecam! Jan Kuczko Polecam Ośrodek rehabilitacji. Moja żona po wielomiesięcznych pobytach w szpitalach obawiała się pobytu w ośrodku z dala od domu. Miłe przyjecie i dobra organizacja rehabilitacji sprzyjały zmianie podejścia i pozytywnemu nastawieni, co było bardzo ważne przy współpracy z rehabilitantami. Szczególne słowa uznania należą się Pani Joannie Cyran za organizację, reagowanie na zgłaszane prośby oraz osobiste podejście do pacjentów pełne empatii i zainteresowania ich potrzebami. Dobra opieka nad pacjentami wynikała nie tylko z rzetelnego wykonywania zadań, ale stanowi jej pasję i chęć zapewnienia miłej atmosfery oraz była przykładem dla personelu ośrodka. Przekonała się o tym moją wyrażając zadowolenie z pobytu i podziękowania.
Co mówią o nas nasi Pacjenci?
Zachęcamy także do zapoznania się z historiami naszych Pacjentów Historie pacjentów – Comfort Life



